Loading...

8 pravidel pro efektivní home office

efektivní home office

Home office je jako vojna. Chce režim a disciplínu. Nedobrovolně na něm ze dne na den skončilo mnoho zaměstnanců, kteří na tento režim nebyli zvyklí vůbec nebo jen částečně. Občasný home office se dá celkem snadno zvládnout a je vítaným přínosem, 100% home office už chce pořádnou dávku vlastní zodpovědnosti, kontroly a disciplíny.

V režimu čistého home office pracuji už 5 let. Měla jsem dostatek času se tomuto režimu postupně přizpůsobit, aklimatizovat se a zjistit, jak se to nemá dělat. Co mi pomáhá udržet si pozornost, koncetraci a stabilní pracovní výkon. Domácí kancelář má totiž mnoho úskalí a paradoxně je při tomto pracovním režimu více než kdy jindy důležité striktně oddělovat práci a rodinu se zábavou.

Pojďme na to, 8 pravidel, která mi fungují. Každé pravidlo nese svůj malý díl úspěchu, čím více jich zapojíte, tím snáze a radostněji se vám bude pracovat.

1. Informace

  • 30 min zpráv denně
  • 30 min sociálních sítí denně

Zprávy, sociální sítě, diskuze a chaty jsou největším zabijákem času a zlodějem koncentrace. Dnes se na nás, více než kdy jindy, valí negativní informace, nářky, stesky, tragédie. Vnímejte je, ale nechte jim jen omezený prostor. Do toho zbývajícího prostoru si pusťte pozitivní energii, cokoliv co máte rádi, dělám vám dobře a je vám libé. Vyhledávejte informace ke svému koníčku, tvořte, plánujte a žijte, jako by se tam venku nedělo vůbec nic zvláštního.

2. Režim

Váš den musí mít pevný řád. A pevnou pracovní dobu. Pevně si nastavte svoji pracovní dobu, včetně větších přestávek. Zejména o začátku a konci pracovní doby informujte své kolegy a také svoji rodinu. Úspěšný home office potřebuje jejich součinnost a respekt. Vyvarujte se přesčasů. Jakmile zavřete počítač, na práci už nemyslete, věnujte se rodině, domácnosti, koníčkům.

Vstávejte pravidelně ve stejný čas, nasnídejte se, oblékněte se a jděte se projít. Se psem, do parku nebo na nákup. 10-15 minut. Krátká ranní procházka nastartuje váš organismus. Vyčistí hlavu a osvěží tělo. Zároveň tělu nasimulujete (a připomenete) vaši cestu do práce. Připomenete mu rytmus, na který je zvyklé. Až pak doma sednete ke stolu, půjde vám práce lépe od ruky.

Na konci předchozího dne si stanovte úkoly, které musíte druhý den splnit. A toho seznamu se držte.

Nepracujte více než 2 hodiny čistého času v kuse. Po 2 hodinách si dejte na 10-15 minut pauzu. Projděte se, zacvičte si, uvařte si kávu, pusťte si hudbu nebo vyndejte prádlo z pračky. Zrelaxujte jakoukoliv jinou činností, než za kterou jste placeni.

Držte si pravidelnou dobu oběda. Pokud máte práce hodně a nestíháte si vařit, jídlo si objednejte nebo navařte večer předem.

3. Omezte konzumaci alkoholu

Po práci, před ní i při ní. Krátkodobě se vám může zdát, že vám pomůže odlevit a zabít nudu, ale už po pár dnech bude stát za vaší horší náladou, nechutí pracovat a možnosti se pořádně nakopnout.

4. Odlehčete stravu

Může to znít jako z příručky zdravé výživy, ale věřte, že to funguje. Vaše tělo je nyní ve stresu, musí se s ním vypořádat a není to pro něj lehké. Neztěžujte mu to ještě tím, že ho nutíte trávit tučná, smažená nebo uměle slazená jídla.

Zařaďte do jídelníčku více ovoce a zeleniny (i když podražila), celozrnných výrobků, luštěnin (na home office si to můžete dovolit), libového masa, kysaných výrobků.

Odlehčíte tělu, odlehčíte mysli.

5. Každý den se hýbejte

Cvičit můžete i doma, to už není žádné překvapení. Pokud nevíte co, na internetu najdete mnoho cvičebních programů,  které jsou zdarma. Bydlíte-li v menším městě a máte blíže k přírodě, ideální jsou procházky do lesa, kde teď opravdu nikdo není (on tam tedy nikdo není ať se děje co se děje). I za 20 minut denně vám vaše tělo a mysl poděkují.

6. Dodržujte spánkový režim

Choďte brzo a v pravidelnou dobu spát, spěte alespoň 8 hodin. I když jste sovy. Nejste-li zvyklí chodit spát před půlnocí, může vašemu tělu pár dní trvat, než si na změnu zvykne. Jakmile mu ale zavedete režim, zvykne si každá sova. V začátcích vám dobrou službu udělá například levandulový čaj před spaním: zklidní vaši nervovou soustavu a také pročistí vaše játra, což se pozitivně odrazí na množství vaší pozitivní energie.

7. Pusťte si hudbu do svého života

Ať už jste fanda nebo jen hudební konzument, pouštějte si každý den trochu hudby do života. Ráno, v pauze, před spaním, je to na vás.

Skvěle hudba funguje v okamžiku, kdy máte tvůrčí blok. V takových chvílích se mi osvědčila. Všeho nechám a na 10 – 15 minut se zaposlouchám do svých oblíbených písniček. Vrátím se odpočatá a restartovaná a tvořím jako nikdy 🙂

8. Implementujte postupně

Zvyknout si na režim 100% home office chce svůj čas. Netrapte se tím, že vám všechno nejde hned. Ta změna je veliká a musíme se s ní srovnat všichni. Vyzkoušejte pravidlo 3: každé 3 dny implementujte jedno z těchto pravidel. Máme jich 8, resp. 7 x 3 dny, za 3 týdny budete ostřílený remote worker.

Chcete se poradit o nastavení svého home office nebo zaměstnancům poskytnout v tomto směru pomoc a podporu? Po dobu nouzového stavu poskytuji prvních 30 min konzultace zdarma. Firmám a podnikatelům vytvořím školení na míru – pro skupinu nebo jednotlivé uživatele. Kontaktujte mě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..