Kolik stojí vytvořit online kurz?

S příchodem pandemie se téměř celý svět zamknul za dveřmi svých domovů a začaly vznikat online kurzy. Na internetu najdete návody, jak používat Zoom, Google Meet a další aplikace na videokonference. Co když ale chcete začít vyrábět online kurzy?

Katka Pavlíčková je zakladatelkou projektu Businessgram. S tvorbou online kurzů má bohaté zkušenosti a proto jsem ji požádala, zda by sepsala, jak výroba a příprava online kurzů vypadá. Co všechno budete potřebovat zařídit a zda je to opravdu taková legrace a levná záležitost, jak se mnohdy prezentuje?

V tomto článku se nebudeme zabývat  tím, jak udělat online webinář, který si “odříkáte” s předem připravenou PDF prezentací a na konci lidem pošlete odkaz na záznam.

Dneska se podíváme na to, co všechno potřebujete zařídit, abyste mohli začít vyrábět a dlouhodobě prodávat online kurzy. Může se to stát vašim pasivním příjmem. Když však budete hodně aktivní, z pasivu se prodej online kurzů může stát vaší hlavní obživou.

OK, dejme tomu, že jste se rozhodli vymyslet online kurz a chcete ho začít prodávat v rámci vlastního webu. Protože sama online kurzy tvořím a také se starám o naši webovou prezentaci a veškerý online marketing, budu mluvit čistě z vlastní zkušenosti.

Pro prodej online kurzů používáme WordPress v kombinaci s WooCommerce. WordPress je otevřený redakční systém, na kterém si postavíte společně s šablonou webové stránky. WooCommerce je rozšíření WordPressu, které vám umožní prodávat online. Ať už  zboží, či digitální produkty.

skola businessgram

Webhosting a doména

Na něčem musíte postavit web a na něčem ty online kurzy musí běžet. Doménu dneska koupíte už za 170 Kč na rok. Když vám začnou lidi chodit studovat na web, nechcete, aby se jim věci načítaly dlouho.

Vyzkoušeli jsme několik českých hostingů levných i dražších, nakonec jsme zůstali u OneBit, kde nás to ročně vyjde na 2.600 Kč. Oceňuji především perfektní zákaznickou podporu a velice milý přístup při nadstandardních požadavcích.

Šablona webu

Abyste mohli postavit web a e-shop, můžete to jako my udělat na WordPress a Woocommerce (obojí zdarma). Nicméně potřebujete šablonu, která s oběma platformami dobře komunikuje, respektive je pro tyto účely dobře vymyšlená.

My jsme na obou našich webech před 3 lety vsadili na šablonu Flatsome (investice 74 dolarů včetně DPH za rok / 1 762 Kč). Výhodou šablony je, že si můžete svůj web a e-shop postavit tak, jak potřebujete.

Je to vlastně takový stavitel webu na míru. Navíc vývojáři vedou poměrně aktivní Facebook skupinu, kam si můžete kdykoliv přijít pro radu zdarma a máte jistotu, že vám komunita téměř vždy poradí. Jen se musíte připravit na to, že šablona i komunikace jsou v angličtině.

flatsome theme wordpress sablona

Zpřístupnění obsahu pro zákazníky

Online kurz potřebujete ochránit před lidmi, co ho nemají koupený. Woocommerce vám sice umožní prodat online kurz, ale člověk se musí někam přihlásit (členská sekce), kde se mu otevře obsah, který mu v rámci online kurzu zpřístupníte.

K tomu účelu se dá využít některého z pluginů (doplňky pro weby běžící na WordPressu) Memberships. Ty se platí ve většině případů na rok dopředu. 

My si procházeli různé možnosti a nakonec jsme stejně skončili u Woocommerce Membership. Ten nás ročně vyjde na 249 dolarů / 6300 Kč podle kurzu dolaru. 

woocommerce clenstvi

Levnější a stejně tak dobrá varianta je Membership od Yith, v přepočtu 3 228 Kč na rok. S Yith máme výborné zkušenosti, protože od nich máme další pluginy.

Proč jsme nezvolili jejich Membership, když je o polovinu levnější?

Protože je problém exportovat stávající členství z pluginu od Woocommerce do Yithu. A vzhledem k počtu členů se nám to ručně fakt dělat nechtělo. Škoda!

yith membership

Hostování videí

Naše online kurzy stojí na videích v kombinaci s textovou částí a PDF pracovními listy. Video, které natočíte musíte někam nahrát a tam jej hostovat. Z hlediska ceny a možností jsme už před 5 lety začali používat Vimeo.

Proč ne Youtube?

Protože Youtube vám videa neochrání (když děláte video kurzy).

Vimeo ve variantě PRO nás vyjde na 35 dolarů / 833 Kč podle kurzu dolaru/ měsíčně (lze platit i ročně a něco málo ušetříte).

Pozor! Pokud nahráváte online kurzy, tak už to spadá pod komerční licenci a nelze používat nižší placené verze. Vimeo vám za to smaže videa.

Zabezpečení webu a členské sekce

V dnešní době je vysoký tlak na ochranu údajů a dat. Jako profesionál byste měl rozhodně zabezpečit web a členskou sekci proti hackerům a taky proti tomu, aby vám nějaký zákazník po přihlášení nedotáhl do webu virus z počítače. O GDPR ani nemluvě. 

To je další investice v podobě pluginu. My po několika zkušenostech vsadili na iThemes security za 80 dolarů / 2000 Kč podle kurzu dolaru. Částka se platí vždy na rok dopředu.

iThemes má poměrně dost funkcí, třeba vám ukazuje, jestli se lidé opravdu přihlašují, nebo máte mrtvé duše na webu. Můžete také nastavit tzv. dvoufázové ověřování pro vyšší zabezpečení webu a mnoho dalších bezpečnostních možností. 

iThemes má občas slevové akce, takže se vyplatí sledovat jejich newsletter, než půjdete do nákupu prémiové verze. Pro začátek můžete využít verzi zdarma.

zabezpečení webu

Progres studia u vašich studentů

Samozřejmě můžete, ale chtít nemusíte – plugin pro studenty, aby viděli, jak se jim kurz daří studovat a vy měli nějakou představu (zpětnou vazbu), jak se lidem daří studovat, jestli na ty lekce vůbec koukají a jakou vám dávají zpětnou vazbu. 

My šli do pluginu Wpcomplete, který je jednoduchý, ale dobře napsaný (z hlediska kódování). Navíc je jejich podpora extrémně rychlá a ochotná. 

Zde jsme na dalších 99 dolarech ročně (opět musíte platit předem) / 2 500 Kč podle aktuálního kurzu dolaru.

progres vyuky

Platební brána

Hned na začátku chci jen říct, že jsme se nerozhodovali pro žádnou českou platební bránu. Jakmile začnete pracovat se zahraničními pluginy, WordPressem nebo Woocommerce, tak zjistíte, že jsou tam ty věci mnohem lépe vymyšlené.

Dlouhou dobu jsme všechny kurzy prodávali přes PayPal. Ten jsme si na webu ponechali. Nicméně nedávno konečně na český trh vstoupila platební  brána Stripe a my neváhali ani minutu, jestli ji pořídit nebo ne. 

Proč? Nic vás k používání nezavazuje, neplatíte žádný aktivační poplatek, jejich poplatky za transakce jsou na skvělé úrovni, peníze vám posílají do 7 dnů a to nejlepší na konec: Platební bránu implementujete do vašeho webu a všechny transakce probíhají přímo tam. Nedochází k žádnému přesměrování na platební bránu, jak to znáte z Česka. Zákazník tedy nemusí nikam odcházet, všechno udělá u vás.

Jak už jsem psala, Stripe si z částky strhne provizi, takže s ní musíte u ceny vašeho online kurzu počítat, až si jej budete naceňovat. 

platební brána stripe

Účetní program a plugin pro synchronizaci faktur

Pokud ještě faktury vystavujete v Excelu, tak klobouk dolů. Nicméně v online prostředí potřebujete spolehlivý a jednoduchý účetní program + napojení na API webu, aby po zaplacení zákazníkovi automaticky přišla faktura.

To můžete dělat buď ručně a u levných kurzů se z toho pak opupínkujete, nebo si zaplatíte plugin, který propojí vaši banku s řešením prodejů na vašem webu.

Máme výborné zkušenosti s účetním programem iDoklad  a k tomu s pluginem od českého Toretu, který vám zajistí propojení s Woocommerce.

Účetní program vás ročně vyjde na 4 065 Kč (můžete platit i měsíčně) a potřebujete jejich tarif “Oblíbený” který vám umožní přístup k API. K tomu ještě potřebujete plugin od Toretu 1 500 Kč (jednorázová platba).

propojeni woocommerce s idoklad toret

Výroba online kurzu

Pokud se rozhodnete tvořit video kurzy, potřebujete je:

  • v něčem natočit
  • něčím natočit
  • v něčem sestříhat

Pokud se bavíme o první možnosti, můžete udělat kurz “natočením snímků” obrazovky, které komentujete.

Pro tyto účely využíváme software OBS Studio, který je zdarma a výstupy z něj jsou vynikající! 

Když se budeme bavit o tom, že budete mluvit na kameru, pak je to otázka výběru vhodné kamery a objektivů. Vzhledem k tomu, že tohle téma je poměrně pestré, nebudu porovnávat různé typy foťáků na natáčení. 

My si veškerý obsah pro marketing a videa pořizujeme Olympusy.

Mám Olympus Pen EPL-9 s několika objektivy, které střídám podle toho, jakou scénu natáčím.

K tomu si pomáhám Olympus OM-D E-M10 Mark II s objektivem M.Zuiko Digital ED 12-40 mm.

katka pavlickova businessgram

Střih a zhotovení videa

Jakmile budete mít materiály natočené, je potřeba je v něčem sestříhat, aby to za něco stálo.

Buď si vystačíte s free nástroji, ale hrábne vám z toho, protože to budete dělat strašně dlouho nebo půjdete po nějakém nástroji na video.

Za náš BUSINESSGRAM jednoznačně vede Adobe Premiere Pro, nebo pro začátečníka možná i Adobe Premiere Rush.

Premiere PRO pořídíte za 24,19 EUR měsíčně / 660 Kč a Adobe Premiere Rush za 12,09 EUR měsíčně / 330 Kč.

Jenom pozor, Adobe funguje na ročním období. Tzn. že platíte tuto částku každý měsíc po dobu jednoho roku. 

Nebo si můžete vzít celý balík od Adobe za 60,49 EUR měsíčně / 1 650 Kč.

Zaručuju vám, že budete mít vynikající výstup za zlomek času!

strih videa

Celkové náklady

To jsou podle mě nějaké “základní náklady”, takže pojďme počítat…..

Jsme na nějakých 13 395 Kč počáteční jednorázové investice (s dražším pluginem pro Membership, měsíčním poplatkem za Vimeo PRO, avšak bez bez hostingu, bez řešení účetnictví a automatické fakturace, bez softwaru na střih videa) a ještě jste nic neprodali. 😊

Jste na nákladech, abyste rozjeli prodej online kurzu. Do toho si je potřeba ještě napočítat budget na reklamy na Facebook a Instagramu, pokud chcete skutečně vydělat…

Pak odměna za váš čas, který tím trávíte a v neposlední řadě vaše know-how.

To je můj pohled na věc jakožto tvůrce online kurzů. 😎

Pokud vás zajímá, jaké kurzy Katka v BUSINESSGRAM dělá, hoďte na ně očko: https://skola.businessgram.eu/

Další články

clubhouse

Fenomén Clubhouse

Fenomén Clubhouse dorazil do Česka. Jak to na nové sociální síti chodí? Co všechno o ní potřebujete vědět? Může být lékem na sociální izolaci.