To je otázka. Rozhodnutí zda si pořídím nebo nepořídím e-shop není jednoduché. Pojďme se podívat, co vás s e-shopem může čekat, na co byste se měli připravit a na co všechno ve svých úvahách nezapomenout.
Konkurence roste
Začněme čísly. Česká republika je e-shopová velmoc. V přepočtu na tisíc obyvatel zde máme více e-shopů než například Velká Británie nebo Polsko. Faktem je, že v roce 2011 zde bylo 22.000 e-shopů. Mnozí odborníci již tehdy považovali trh za přesycený. V roce 2017 byla překonána hranice 40tisíc a na trhu působilo 40.100 e-shopů. Jak vidno, fenomén sílí a chuť spouštět vlastní e-shop nás neopouští. Tato čísla nám, potenciálním majitelům nových e-shopů, dávají jasné znamení, že na trhu přituhuje a konkurence se zvyšuje.
Dražší reklama
Každý se chce na prosadit a prodat své zboží. Se zvyšující se konkurencí to však také znamená zvětšující se počet inzerentů a reklam na trhu. Mluvíme-li o e-shopu, mám slovem “reklama” na mysli zejména její digitální verzi, a to zejména PPC systémy (AdWords, Sklik), Facebooková reklama, Instagram. Všechny tyto typy reklam fungují na principu aukce. To znamená, že zvítězí ten, kdo více přihodí. Zvítězit = být viděn. Více přihodit = reklama je dražší.
Z nuly na sto
Postavením samotného e-shopu to však nekončí. V okamžiku, kdy bouchnete naposledy do klávesnice, kliknete myší a úlevně setřete z čela pot a řeknete si: “Hotovo, můj e-shop stojí!” jste na začátku další neméně trnité cesty, která vedla k postavení e-shopu (nevěřte dodavatelům, že si e-shop naklikáte za 3 hodiny; je to jen marketingový výkřik).
Na to, abyste e-shop opravdu rozpohybovali, což znamená:
- přivedli na e-shop dostatečné množství návštěvníků
- přetavili návštěvníky v zákazníky
- vybudovali si věrné zákazníky, kteří se opakovaně k nákupu vrací
potřebujete kapitál, bez kterého se zkrátka v dnešním světě e-commerce nehnete. Výše tohoto kapitálu je závislá na:
- vaší startovací pozici
- vašich cílech
- druhu zboží, které nabízíte
Pokud již například máte svůj kamenný obchod nebo máte vytvořenou klientelu a tudíž z úplné nuly nezačínáte, mohou vám pro start stačit i jednotky tisíc korun, na to, aby vám přišlo několik prvních objednávek. Pokud to ale s e-shopem myslíte opravdu vážně a nechcete se spokojit s jednotkami objednávek týdně, pak si na úvod připravte alespoň 10.000 Kč do první, pořádné kampaně. Nejste-li sami specialisti a odborníci na výkonnostní marketing, nezapomeňte si k této částce přičíst také cenu za práci specialisty (dalších několik tisíc korun)
Kvalitní služby za nižší ceny
Abych ale pořád jen nestrašila velkou konkurencí a drahou reklamou, velká konkurence má i svá pozitiva. Například v tom, že jako houby po dešti vyrostly na trhu noví dodavatelé. Najdete stovky dodavatelů šablon pro e-shopy, tisíc digitálních agentur!, na výběr máte z 5 platebních bran atd. To vše s sebou nese tlak na snižování cen služeb při zachování kvality. A to je výhoda pro vás!
S rostoucím objemem e-commerce také roste potávka po kvalitě dodávaných služeb a zároveň vznikají nové, inovativní služby. Služby, které jsou zaměřeny na logistiku, poskytují vám analytická data nebo usnadňují a zdokonalují váš zákaznický servis. O doplňkových, inovativních a mnohdy nepostradatelných nástrojích se dočtete v některém z dalších článků.
Na co před rozjezdem nezapomenout
Když se rozhodnete, že si e-shop postavíte (vlastními silami nebo s pomocí) musíte vzít v úvahu mnoho aspektů a činností, na které je dobrý být připraven a myslet na ně již při výběru samotného řešení pro e-shop. Jak celý proces přípravy a stavby e-shopu uchopit, jak postupovat, na co nezapomenout a na co se zaměřit vám přiblížím v online semináři Jak se staví e-shop. Seminář je otevřený, přihlásit se a začít můžete kdykoliv.