K napsání tohoto příspěvku mě inspiroval nedávný dotaz kamarádky, která se dostala do situace, kdy si potřebuje zařídit živnost, stát se živnostníkem, ale nemá s tím žádnou zkušenost. Chtěla za radu platit daňovému poradci, nakonec jsme to nejzákladnější, co potřebovala, zvládly po telefonu.
K zahájení oficiální podnikatelské činnosti vám stačí těchto 6 základních kroků. Doporučuji je realizovat v pořadí, v jakém jsou uvedeny. Vždy může být více variant, toto minimum platí za předpokladu, že živnost je vaší hlavní činností, věnujete se živnosti volné a nebudete hned od začátku dobrovolným plátcem DPH:
- Ohlášení živnosti na Živnostenském úřadu
- Nahlášení živnosti Správě sociálního zabezpečení
- Nahlášení živnosti zdravotní pojišťovně
- Razítko
- Podnikatelský účet
- Užitečné nástroje
1. Ohlášení živnosti na Živnostenském úřadě
Živnostenský úřad najdete v každém okresním nebo krajském městě. Ze zákona má úřad 5 pracovních dní na zápis do rejstříku ode dne doručení vašeho ohlášení o zahájení živnosti. Každý úřad může fungovat jinak, já mám zkušenost, že ŽÚ vás zapíše na počkání.
Živnosti, tzn. činnosti, kterými se budete zabývat jsou tzv. volné a vázané. K živnosti volné stačí být plnoletý, živnosti vázané mají podmínky stanovené zákonem. Obvykle se jedná o vzdělání nebo praxi v oboru. I z tohoto důvodu je dobré si na Živnostenský úřad dojít osobně. Nejen, že se od úředníků dozvíte jaké podmínky musíte splnit, ale také vám poradí, které živnosti je dobré si nechat zapsat.
Vázanou živností je například trenérská činnost nebo zprostředkování úvěrů (finanční poradce). Naopak volnou živností je výživový poradce nebo grafik. Typicky volnou živností je obchod a prodej, nebo konzultační činnost.
Je dobré si nechat zapsat všechny živnosti včetně těch, které při začátku podnikání přicházejí v úvahu i čistě jen teoreticky.
Za zápis do RŽP (Registr živnostenského podnikání) hradíte jednorázový poplatek 1.000 Kč bez ohledu na počet zapisovaných živností. Budete-li o zapsání další živnosti žádat v budoucnu, budete za tuto změnu hradit 1.000 Kč znovu.
Při zápisu do RŽP budete také hlásit od kdy budete podnikat, tzn. od jakého data bude vaše živnost aktivní. Toto datum si dobře rozmyslete. Sociální a zdravotní pojištění musíte platit již za měsíc, ve kterém živnost vznikla. Budete-li například zákazníkům vystavovat v říjnu fakturu za vaši práci odvedenou v září, stačí živnost aktivovat až od 1.10. a za září na pojištění ještě ušetřit.
2. Nahlášení živnosti Správě sociálního zabezpečení
Vaše kroky ze Živnostenského úřadu budou směřovat rovnou na Správu sociálního zabezpečení, kde nahlásíte od kdy zahajujete činnost. Zaregistrují vás a dostanete předpis plateb sociálního pojištění. Pro rok 2021 jsou minimální platby stanoveny na částku 2.588 Kč.
Doporučuji vám si zároveň zřídit nepovinné nemocenské pojištění, které vám na ČSSZ nabídnou. Minimální výše je 147 Kč měsíčně. Je to jediné pojištění, kde pojistí každého a bez zkoumání zdravotního stavu. Jakmile budete jako živnostník v pracovní neschopnosti, s tímto pojištěním vám od 15.dne bude náležet tzv. denní odškodné. Je sice minimální, cca 100 Kč/den, ale mnohem důležitější je, že v případě, že budete v pracovní neschopnosti délší než 30 kalendářních dní, odpadá vám povinnost hradit sociální a zdravotní pojištění v daném měsíci.
Dejte si jen pozor při platbách tohoto nepovinného nemocenského pojištění. Zaplatíte-li pozdě třeba jen o 1 den nebo méně, než jste měli, vaše pojištění automaticky zanikne ihned od 1.dne nezaplaceného měsíce. Pro další pojištění se pak musíte znovu přihlásit.
I u tohoto pojištění je tzv. karenční doba, tj. doba po začátku vzniku pojištění, kdy se na vás nevztahují výhody pojištění, které jsou uvedeny výše. Tato doba činí 3 měsíce. Onemocníte-li v této době, nárok na odškodné vám nevznikne. Tato lhůta je ochrana proti účelovému zneužívání pojištění.
Jste-li full time živnostníkem doporučuji vám mít také komerční životní pojištění. V tomto pojištění nemusíte využívat spořící složku, stačí se zaměřit na složku rizikovou. Zde doporučuji určitě denní odškodné pro případ úrazu, denní odškodné při pracovní neschopnosti a máte-li děti i tzv. ošetřovné. Při denním odškodném úrazem a pracovní neschopností do 500 Kč/den pojišťovny nezkoumají vaše příjmy!
Budete-li mít například úraz, se kterým se budete léčit déle než 7 dní vyplatí vám pojišťovna za každý den 1.000 Kč (denní odškodné 500 Kč + pracovní neschopnost 500 Kč).
Jako živnostník určitě nepodceňujte rizika spojená s výpadkem příjmů v důsledku úrazu nebo nemoci.
3. Nahlášení živnosti zdravotní pojišťovně
Cestou z ČSSZ zajděte rovnou na pobočku vaší zdravotní pojišťovny. Zde také nahlásíte od kdy budete podnikat a dostanete předpis pojistného. Pro rok 2021 jsou minimální zálohy 2.393 Kč.
4. Razítko
Administrativní zbytečnost, bez které se neobejdete. Na poště, na faktuře … Razítka vám dnes udělají většinou do 24 hodin a bude vás stát cca 300 Kč.
Pokud nebudete hned od začátku podnikání plátcem DPH, pak vám stačí na razítko uvést: jméno, příjmení (obchodní název pod kterým podnikáte), sídlo, IČ. Jako neplátce DPH DIČ neuvádíte. Ani na fakturu ani na razítko.
Hlásíte-li zahájení činnosti Živnostenskému úřadu s předstihem, máte již vygenerované IČ a tak si můžete i s předstihem nechat vyrobit razítko, abyste ho měli k dispozici od prvního dne, kdy ho budete potřebovat.
5. Podnikatelský účet
Jste-li podnikající fyzickou osobou, živnostník, nemáte povinnost mít podnikatelský účet. Já bych vám jeho zřízení však doporučila. Budete mít pořádek ve svých financích – v příjmech i výdajích.
Zároveň podnikatelský účet má funkčnosti, které osobní účet nenabízí. Například automatické párování plateb (viz. bod Nástoje).
Vybrat si můžete ze široké nabídky bank, osobně doporučuji účet u Fio banky. Zřídí vám ho na počkání během cca 15 minut a navíc je zcela zdarma. Nejen vedení účtu, ale i příchozí/odchozí platby, výběry z bankomatu … zkrátka všechny běžné transakce, které potřebujete a od účtu čekáte. Ušetříte tak až několik stovek korun měsíčně a za rok to nějakou tisícovku hodí …
6. Nástroje
Úřadům jste vše nahlásili, máte razítko i účet a už můžete začít. Než tak učiníte, ještě tip na šikovné pomocníky:
Fakturace
Pro vystavování faktur a vedení daňové evidence vám mohu doporučit online nástroj Fakturoid. Je levný a jednoduchý na ovládání. Do 5 odběratelů je zcela zdarma, nejlevnější tarif stojí 160 Kč měsíčně bez DPH. Kromě snadného vystavování faktur, zasílání upomínek umožňuje také automatické párování plateb. Co to znamená?
Propojíte fakturoid s vaším podnikatelským účtem a jakmile vám zákazník uhradí fakturu, fakturoid to zaznamená a okamžitě vidíte, že je faktura uhrazena. Není mu cizí ani EET a dostanete z něho i podklady pro daňové přiznání.
Smlouvy
Jako živnostník budete občas potřebovat nějakou smlouvu – smlouvu o dílo, spolupráci, poskytování služeb … Nemusíte utrácet za drahého právníka. Legito vám nabízí smlouvy za 199 Kč. A jsou opravdu dobré! Mohu z vlastní zkušenosti potvrdit 🙂
Chcete-li si administraci a papírování kolem smluv maximálně usnadnit, vyzkoušejte aplikaci iSmlouva, díky které můžete vaše smlouvy podepisovat elektronicky (bez nutnosti certifikátu) a zrychlíte a také zjednodušíte připomínkový proces.
A to je pro ten nejjednodušší a nejrychlejší začátek podnikání vše. Půjde-li vše hladce a dodržíte-li pořadí jednotlivých kroků zvládnete to vše během jednoho dne 🙂
Marketing a propagace
Zahájit oficiálně podnikání je fajn, to nejhlavnější jsou ale zákazníci. Pokud o vás neví, z počátečních referencí se dlouho neuživíte. Potřebujete si vystavět systém a zdroj pravidelného přísunu zákazníků. Na začátek Vám stačí jednoduchá strategie. Nevíte jak na to? Ozvěte se mi, ráda vám pomohu.