Ať už uvažujete o podnikání nebo již podnikáte, měla byste znát své zákaznice. Stejně jako byste své podnikání měla začínat s jasným a definovaným cílem, musíte také vědět, pro KOHO vyrábíte vaše produkty nebo KOMU jsou určeny vaše služby. Pokud toto nevíte, vaše strategie nemůže být dlouhodobě úspěšná.
Věnujte proto chvíli úspěchu svého podnikání a začněte hledat svoje ideální zákaznice. Ideální zákaznice je ta, která u vás nakonec nakoupí. Znalost vaší ideální zákaznice je klíčová pro úspěšnost vaší strategie v oslovování a získávání zákazníků.
Sedněte si v klidu na zahradu, uvařte si kávu, vypněte telefon, vezměte do ruky tužku a papír a zamyslete se. Klidně si zavřete i oči a představte si vaše zákaznice. Vzpomeňte si na ty, které už znáte a napište si, co je spojuje. Jaký mají společný prvek? V čem je jejich podobnost? Pokud jste na úplném začátku svého podnikání a žádné zákaznice zatím nemáte, udělejte to samé, a představte si, jak budou vypadat ty, které u vás nakoupí a proč.
Hledáním vaší ideální zákaznice zjistíte, že zákaznice můžete rozdělit do skupin podle prvků, vlastností, které je spojují. Takovými prvky může být věk, místo kde žijí, rodinný stav, děti, profese, životní fáze, koníčky, dovednosti, sport, hudba, vaření, káva, zahrada ….
Ptejte se:
- V čem nebo s čím mají problém?
- Co potřebují?
- Co jim chybí?
A odpovězte si:
- Nabízí má služba (produkt) řešení jejich problému?
- Jak (v čem konkrétně) jim pomůže?
Pokud jste si na první otázku odpověděly ANO, pak se vám podařilo správně identifikovat vaši cílovou skupinu, skupinu ideálních zákaznic. Je-li však vaše odpověď NE, pak se vám vaši ideální zákaznici nepodařilo správně označit a tudíž zatím nevíte pro KOHO vlastně tvoříte a vyrábíte. Nemůžete-li ideální zákaznici najít, pak byste se měla vrátit na začátek vašeho podnikání a říci si, zda je váš projekt životaschopný a zda bude o vaši službu/produkt opravdu zájem?
Nyní, když máte již vydefinované skupiny, o nichž víte, jaké jsou jejich problémy a jaké řešení jim nabízíte, si ke každé skupině určete jednu zákaznici (může být i imaginární) jejíž profil odpovídá průřezu skupinou. Nemám to slovo ráda, ale v dané skupině je průměrnou a typickou reprezentantkou. Toto zjednodušení vám usnadní další práci s vaší strategií.
Nevěříte?
Představte si, že pečete narozeninový dort. Jak se vám bude péct dort, který tvoříte pro konkrétní osobu, kterou znáte a jak se vám bude péct dort pro „někoho, kdo bude mít dnes narozeniny“? A jaký bude výsledek? I když oba budou pečeny s láskou, ten první bude jistě více „na míru“. A přesně o tohle ve vaší strategii jde. Zacílit co nejvíce na toho správného zákazníka. Neplýtvat energií na všechny strany bez výsledku. Hoďte do okna hrst štěrku a pak vezměte do ruky kámen o stejné hmotnosti a hoďte ho stejnou silou do okna…
Jaká je vaše strategie? Házíte štěrkem nebo kamenem?
Podrobněji se o strategii získání zákazníka dočtete v mém eBooku Jak získat rychle a levně zákazníka