Fenomén Clubhouse

Už jste o něm slyšeli? Ze světa do Čech dorazila ve druhé polovině ledna 2021 nová sociální síť Clubhouse. Je to fenomén! Počty uživatelů raketově rostou a je to zcela jiný svět!

Při setkání s Clubhouse zapomeňte na všechno, na co jste byli dosud na sítích zvyklí. Clubhouse je založena čistě na audiu. Ano, je to tak! Žádné obrázky ani videa, jen čistý zvuk, tedy lidský hlas. Může se to zdát šílené, ale mě osobně to fascinuje a pokud vás v době covidové drtí sociální izolace, tohle vás zaručeně nakopne.

Jak to s tou sítí je

Clubhouse je v současné době v testovací verzi. Zřejmě i z toho důvodu je její aplikace a tedy celá síť zatím dostupná jen pro uživatele iOS. Tedy uživatele zařízení značky Apple. Věřím však, že po spuštění do ostrého provozu se zpřístupní i pro uživatele Androidu. Vydržte!

Dalším specifikem sítě je, že se do ní dostanete jen na pozvání. Každý nový uživatel má k dispozici dvě. Další dostane, dá se říci, za odměnu. Je-li na síti aktivní. To znamená poslouchá a diskutuje, jsou-li aktivní i jeho hosté, dostane za odměnu další pozvánky.

Na tomto místě musím poděkovat Katce Pavlíčkové, díky které jsem se do Clubhouse dostala již pár dní po launchi na českém trhu.

Jsem mazák!

Ano, tímto titulem jsme se honorovali všichni, kdo byl na síti déle než 48 hodin 😀 Je to samozřejmě nadsázka, ale pobavila. Ne vždy se vám poštěstí být u skutečného zrodu něčeho nového co má velkou budoucnost (dokud to zase nekoupí Facebook)

Jak to tam chodí

Stejně jako na ostatních sítích i zde najdete hlavní feed, který se jmenuje Hallway. Najdete v něm výpis aktivních místností, česky “růmek”.

clubhouse hallway

Do růmky vstoupíte jednoduše tak, že na ni kliknete. V horní části je řazen moderátor a řečníci. V offline světě bychom řekli, že jsou na podiu.

V první řadě vidíte “sedět” uživatele, které sleduje některý z moderátorů nebo řečníků.

Následuje publikum, audience. To jsou všichni, kdo v místnosti poslouchají.

Mluvit mohou jen moderátoři a řečníci. Mezi řečníky se dostanete snadno, vpravo dole kliknete na symbol ruky a tím se přihlásíte o slovo. Moderátor vás přijme na podium. Pak už stačí zapnout mikrofon a mluvit.

Ale!

Dodržujte zásady slušného vychování a neskákejte druhým do řeči. Drtivá většina českých růmek je moderována. A je to dobře. Dobře odmoderovaná diskuze zvyšuje její kvalitu o desítky procent.

Jste-li na podiu, můžete z něj snadno odejít sami, kliknutím na “Back to audience” v menu. Nemusíte čekat, až to učiní moderátor. Nemluvíte-li, vypněte si mikrofon, abyste nerušili ostatní zvuky z vašeho okolí.

Zřejmě je na místě zmínit, že celá aplikace je zatím jen v angličtině.

Pro opuštění růmky kliknete vlevo dole na tlačítko “Leave quietly”.

Růmky

Růmky, tak se nazývají jednotlivé místnosti. Nic jiného, fotky nebo osobní vzkazy zde ale nehledejte. Chcete-li někomu něco sdělit, můžete jen v růmce, nebo prostřednictvím direct zprávy na Instagramu nebo Twitteru.

S přibývajícím množstvím uživatelů roste nejen počet růmek, ale i jejich témat. Mnohá jsou velmi pestrá, užitečná a inspirativní. Setkáte se s polední diskuzí u oběda, objevují se seznamkové růmky, politické diskuze a protože je zde velké množství podnikatelů, zakladatelů i velkých a významných firem (o takové jsem na Linkedin ještě nezakopla) a markeťáků, točí se často témata také kolem podnikání, marketingu, startupů apod.

Každá růmka má svůj název (v drtivé většině ho zakladatel růmky uvede) a doplňující popis.

Doporučuji do názvu růmky přidat:

🇨🇿  Vlaječku označující jazyk, kterým se v ní mluví (i když je-li psán název v češtině, pochopíte :-))

⏱. Délku diskuze (např. 60 minut) – jako moderátorovi se vám bude taková diskuze lépe řídit, bude mít jasnější směr a vývoj a zároveň je její trvání jasně ohraničeno, což je dobré a víte, kdy to skončí.

Uživatelé a osobní profil

Jak jsem již psala, najdete tu opravdu široké spektrum uživatelů. Diskutovat zde můžete například s Tomášem Čuprem, Janem Mühlfeitem, Yemi A.D. nebo s kýmkoliv jiným, kdo vás zaujme. Mluvit spolu můžete tak, jako kdybyste spolu seděli u kafe a povídali si o životě nebo byznysu. 

Stejně jako na jiných sítích i zde se můžete vzájemně sledovat (follow), stejně tak i uživatele blokovat.  Zaznamenala jsem již příchod prvních pseudoinfopodnikatelů, tak uvidíme, jak se to bude dále na síti vyvíjet. Zatím je zde atmosféra přívětivá. V každém případě, uživatele zde můžete i aktivně vyhledávat a již na úvod se stalo zvykem, že se zde vystupuje pod svým skutečným jménem.

Do popisu svého profilu můžete přidat kdo jste a co děláte, vkládat lze i emotikony, prolinky nefungují. 

Kdo jsem a co dělám?

To může být někdy oříšek. Nejsem sama, kdo zvolil přístup profesní. To znamená, že i témata, které zde vyhledávám a diskutuji se vztahují k mé profesi a co dělám, uvádím rovněž ve svém popisu.

Neexistuje však žádné univerzální pravidlo. Facebook je vnímán jako síť, kde jsem sám za sebe, Linkedin je profesní síť, Instagram pro zábavu. A Clubhouse, jak to vidíte?

Profil si můžete také propojit se svými profily na dalších sítích, konkrétně Instagramu a Twitteru. Skrze ně vám pak mohou uživatelé Clubhouse napsat zprávu.

Clubhouse a byznys

Clubhouse vnímám jako velký potenciál pro byznys. Založit růmku a diskutovat o tématu je mnohem jednodušší než napsat blogový článek, natočit video nebo podcast. Snadno a rychle tam nyní můžete zaujmout a potkat lidi o které na jiných sítích nezakopáváte. Otevírá vám to zcela jiný svět.

Kromě nás, markeťáků, vidím obrovský potenciál pro obory a profese, které jsou založeny hodně na referencích, kde si nejlépe vyberete až po té co ochutnáte. Své místo si zde tak najdou koučové a lektoři, ale také učitelé, konzultanti, poradci a profesionálové, kteří mají ke svému oboru co říci. Mohou to být grafici, technici, obchodníci, manažeři. Každý kdo něco umí zde má skvělý prostor pro to to ukázat, říci o tom světu.

V brzké budoucnosti vidím Clubhouse jako důležitý nástroj při budování osobní značky, která je zejména pro mnoho freelancerů velmi důležitá.  Samozřejmě, že se vše může významně změnit s přílivem uživatelů Android a například řazení nebo výběr růmek bude vyžadovat pokročilejší filtraci. To vše je ale vývoj a čas ukáže. Budoucnost a své místo na trhu však Clubhouse rozhodně má.

Praktické postřehy

Budete-li využívat Clubhouse aktivně, určitě se neobejdete bez nabíječky nebo powerbanky v kapse. Nezapomeňta ani na sluchátka. Máte-li bezdrátová, pak třeba používejte jedno a druhé nabíjejte, nebo mějte dvoje. Případně se smířte s tím, že budete muset občas zasunout drát.

V porovnání s jinými sítěmi má Clubhouse velkou výhodu v tom, že na něm můžete být, aniž byste k němu byli nutně přivázáni jako pes. Aplikace funguje a diskuzi slyšíte, i když začnete pracovat v jiné aplikaci (podobně se chová například Spotify, kdy vám hudba hraje na pozadí jiné činnosti) nebo si můžete telefon jednoduše odložit a věnovat se u poslechu diskuze jiné činnosti, třeba žehlení 😁.

Ano, i toto může být způsob jak zůstat v obraze. Sáhnout po telefonu a přihlásit se o slovo do diskuze můžete vždycky 😉 

Další články