Jak ochránit své logo, tvar výrobku, slogan nebo hudební znělku?

Ochranná známka je mocný nástroj, který jeho vlastníkovi dává právo být jediným, kdo používá dané označení. Nejčastěji vídáme ochrannou známku ve formě erka v kroužku u loga firmy či logotypu, může však chránit i slovo, slovní spojení či rovnou slogan. Proto je běžné, že si majitelé firmy zaregistrují její název sami pro sebe, či když společnost investuje do reklamy, ochrání si i průvodní slogan. Jistě nikoho nepřekvapí, že ta nejprofláklejší motta chráněná jsou, tak například:

  • „I’m lovin‘ it“
  • „Just do it“
  • „Think different“

Ochranná známka se však nemusí vztahovat jen na logo nebo slovní spojení, může chránit v podstatě jakýkoliv aspekt brandu, cokoliv, co je pro vaši značku klíčové. Existuje proto několik dalších druhů ochranných známek, které stojí za zvážení.

Barva

Jistě nikoho nepřekvapí, že některé výrobky či značky máme neodmyslitelně spojené s konkrétní barvou. Málokdo ovšem tuší, že pokud je barva našeho produktu rozpoznávacím prvkem, je možné si ji pro danou oblast „přivlastnit“. A to je důvod, proč v obchodě nenarazíte na čokoládu, která by měla fialovou barvu, aniž by to byla Milka.

ochrana tvaru a barvy výrobku

Tvar výrobku

Mnohdy je takovým rozlišovacím znakem i tvar výrobku, který je pak nasnadě si pojistit prostorovou ochrannou známkou. Pokud zůstaneme u čokolády, pak stojí za zmínku pralinka Toffifee. U čokolády Toblerone ochranná známka chrání nejen tvar samotné krabičky, ale i výsledný tvar čokolády. Hodně oblíbený je tento druh ochranné známky u nejrůznějších nápojů, kde chrání tvar lahve, ve které je pití prodáváno. Prostorovou ochrannou známku tedy najdeme u Kofoly, Becherovky, ikonické lahve Coca-Coly. Chrání ale i baterie Duracell, Porsche 911 nebo kostičku Lega.

ochrana tvaru výrobku

Melodie, popěvěk, tón

Zvuková ochranná známka poslouží tomu, kdo si chce ochránit melodii, popěvek, tón atp. Každý, kdo se kdy koukal na nějaký hollywoodský trhák, jistě zná fanfáru 20th Century Fox a fanoušci Hvězdných válek jistě ocení, že Lucasfilm si chrání jak chrochtání Dartha Vadera, tak spuštění světelného meče. A již zmiňovaný slogan „I’m lovin‘ it“ je chráněný i ve své zhudebněné verzi.

ochrana hudby

Video

Komu by nestačil jen zvuk, může využít rovnou multimediální ochrannou známku, která k tomu přidá i video, jako to udělala společnost Netflix. Ta má díky tomu chráněno zobrazení loga s doprovodnou hudbou, které můžeme vidět u každého filmu či seriálu pocházející z dílny této streamovací platformy. 

Grafický vzor

Ochranné známky však ochrání i grafický vzor (třeba mléko od Madety), hologram nebo pozici rozlišovacího prvku na výrobku. 

Zkrátka, ochránit toho můžete opravdu dost. Klíčové je, aby bylo dané označení rozlišitelné a nedalo se zaměnit s něčím jiným. Při registraci pak vybíráte, pro jaké výrobky či služby byste si chtěli toto označení přivlastnit. Tak třeba Milka má chráněnou fialovou barvu, ale opravdu jen pro čokoládové výrobky. Neznamená to, že by nikdo nemohl vyrábět fialové hodinky, lampy, či něco úplně mimo mísu.

Jakmile ochrannou známku máte, je třeba ji aktivně využívat, a hlavně každých deset let prodlužovat její platnost. Jinak vám propadne a její znovuzískání je náročnější než pouhé prodloužení. 

Mít svoji známku za to ale stojí. Je to pojistka, která vám dává určitou míru jistoty na trhu. Úměrné portfolio známek navíc obecně posiluje brand, který budujete. Minimálně ochrana loga je tedy základ.

Jak postupovat při registraci ochranné známky

Svoji známku můžete chránit na různých trzích. Základ je jistě Česká republika. V případě zájmu o českou ochrannou známku vám na její pořízení bude stačit 5.000 Kč za její zápis u Úřadu průmyslového vlastnictví v Praze, který se tímto zabývá. 

Čím větší rozsah služeb a výrobků budete chtít pokrýt, tím více si ovšem připlatíte. Úřadu předložíte označení, které si chcete ochránit, a když bude po formální stránce v pořádku, máte do tří měsíců známku. Tedy pokud se nikdo nerozhodne proti známce podat námitky. 

Působíte-li na evropských trzích, pak pro vás bude vhodná ochranná známka Evropské unie. Ta však vaši kapsu potrápí trochu více, v základu se bavíme o 20.000 Kč a více. Uvedené částky jsou poplatky za zápis známky u příslušných úřadů a nezahrnují odměnu třetí straně, pokud si od ní necháte žádost zpracovat.

I přesto, že samotné podání ochranné známky je poměrně jednoduchou záležitostí, existuje mnoho lhůt, termínů, poplatků, paragrafů a formálních náležitostí, které je třeba si při žádosti pohlídat. Abyste měli jistotu, že vše bude v pořádku a nikde vám nic neuteče, je lepší nechat si s žádostí pomoci od profíků, kterými jsou buďto patentoví zástupci nebo i mnohé advokátní kanceláře. Je sice třeba počítat s několika tisíci v nákladech navíc, máte ale jistotu, že vás žádná klička nepřekvapí.

Děkuji Michalovi Štiplovi ze společnosti PatentEnter s.r.o. za spolupráci při tvorbě tohoto článku.

Další články

clubhouse

Fenomén Clubhouse

Fenomén Clubhouse dorazil do Česka. Jak to na nové sociální síti chodí? Co všechno o ní potřebujete vědět? Může být lékem na sociální izolaci.