Jak si vybrat dodavatele nového webu

Říká se, že web by se měl každých 5 – 8 let obnovit. Za tu dobu zastará nejen technologicky, ale také morálně. Graficky se stává nemoderním a neodpovídajícím aktuálním požadavkům doby a zejména potřebám jeho provozovatele. Jste-li se stávajícím dodavatele spokojeni a nového, pokročilého řešení je schopen, máte práci celkem snadnou. Ve většině případů se však setkávám s odlišnou situací, kdy si firmy hledají nového dodavatele webu.

Před lety jste si nechali někým, samostatným webařem nebo agenturou, postavit svůj web a od té doby se vám o něj po technické stránce nikdo moc nestará. Aktualizaci a nějaké nejnutnější věci jste si na něm zvládli udělat během let sami. Vztah s původním dodavatelem tedy nemáte a tudíž nemáte ani velký důvod ho znovu oslovovat. Rozhodnete se tedy vybrat si na nový web někoho nového, aby to celé dostalo jiskru, nový pohled a bylo to opravdu nové a hezké od podlahy.

Nechám nyní v tomto článku stranou samotné technické řešení a to, zda má smysl s ním pokračovat či nikoliv, nebo to postavit celé znovu. Toto téma je na samostatný článek. Nyní se podívejme na to, co byste měli po dodavateli nového webu chtít, co můžete očekávat a co je dobré si pohlídat.

Požadavky na standardní dodávku webu

Ujistěte se u svého dodavatele, že váš web bude zahrnovat:

  • Web (samotné technické řešení, zvolit lze cokoliv, vybírat je třeba dle vašeho účelu a požadavků na funkčnosti, pro běžný prezenční web doporučuji wordpress*) a nezapomeňte také na jeho zabezpečení
  • Vzhled webu – grafika** (obvykle se vychází ze šablony, která se přizpůsobuje na míru nebo se celá grafika staví od základu na míru; rozdíl bude pochopitelně v ceně i délce dodávky) včetně loga. Vzhled webu by měl respektovat základní vizuální identitu firmy, tzv. brand manuál, pokud ho firma má (barvy, typ a velikosti písma, případně další grafické prvky)
  • Texty
  • Základní SEO (nastavení titulků a metatitulků webu, obrázků a jednotlivých podstránek)
  • Nastavení popisků a obrázků webu a jednotlivých podstránek při sdílení na socmed
  • Napojení na Google Analytics (nové GA4)
  • Indexace webu (napojení na Google Search Consoli)
  • Nastavení faviconu
  • Cookies lišta
 

U textů webu dodám, že je potřeba, aby dodavatel zadavatele a jeho produkt či službu co nejlépe poznal a měl z čeho vycházet. V praxi se to řeší různě. Někdy zadavatel poskytne dokumenty a informace, ze kterých může copywriter informace o firmě načerpat, jindy (a to mi přijde efektivnější) se domluví na návštěvě u klienta, kdy si to tam celé projde, pozná, nasaje atmosféru a posbírá informace.

Při zadání je dobré také specifikovat jak velký celý web bude, resp. je dobré mít základní představu o celkovém rozsahu, ale v rámci specifikace zakázky to zcela jistě s dodavatelem ještě konzultovat. Určuje se to počtem stran: hlavní strana + počet podstránek. Dodavatel by se ale měl také hodně ptát a vaše zadání si zpřesňovat a ujišťovat se, že se obě strany správně chápou.

Než se do všeho pustíte, tak se vždy zadání přesně specifikuje: 

  • Velikost a rozsah webu
  • Na jaké aplikace bude web napojený (e-mail marketingové nástroje, CRM, analytické nástroje, socmed apod.)
  • Co konkrétně dodavatel dodává (texty, obrázky, registrace do systémů apod.)
  • Co (jaké podklady) dodává zadavatel
  • Jaké jsou termíny
  • Cena díla (ve vztahu k dodanému rozsahu a kvalitě služeb)

 

Jestli chcete mít web hezký, doporučuji pověřit na straně zadavatele někoho, kdo za něj bude zodpovědný a bude aktivně spolupracovat s dodavatelem a zajišťovat mu potřebnou součinnost. Pokud to tam není, zpravidla pak (spolu)práce drhne a to se podepíše na výsledku i termínu. A to nechcete. Nechat si postavit web není jako jít ke kadeřníkovi, kde si sednete, on koná a vy jen čekáte na příjemný výsledek. Tady je to opravdu hodně o spolupráci.

Co mohu po dodavateli nového webu ještě žádat (doplňkové služby na vyžádání)

  • Nastavení Google Analytics (doporučuji)
  • Propojení s dalšími aplikacemi (sociální sítě – nastavení pixelu, reklamní systémy – Adwords, Sklik, e-mail marketingový nástroj, CRM apod.) – pozor, jedná se opravdu jen o propojení s danými aplikacemi, nikoliv jejich nastavování.
  • Propojení chatbota
  • Nastavení chatbota? (už nemusí dodavatel dělat přímo, je to hodně specifická záležitost)

Vždy si s dodavatelem webu vyjasněte

  • Hosting – může být kdekoliv, třeba na straně zadavatele, pak si ale musí zajistit sám jeho údržbu a správu po technické stránce. Hosting může zůstat i u dodavatele webu, on se pak o web po technické stránce stará, zajišťuje aktualizace systému (nikoliv obsahu, pokud se na tom nedohodnete), čistí databázi apod. a to tak, aby web stále fungoval bez výpadků (měl by vám dodat SLA v jakém provozu to poběží, jaká bude dostupnost, hlášení odstávek, kontakt na podporu apod.). Pokud nemáte vlastní IT oddělení nebo ve firmě někoho technicky zdatnějšího, kdo by se o web mohl pravidelně starat,  doporučuji nechat web v péči dodavatele webu, pokud jste s ním byli spokojeni a máte zájem o pokračování spolupráce touto formou. Není to nijak drahá záležitost a rozhodně se vám vyplatí.
  • Jazykové mutace – budete je chtít? Pokud ano, jaké jazyky. A kdo dodá překlad (zadavatel, nebo zda chce po dodavateli webu?) nebo jakou formou bude jazyková mutace zajištěna (překladač)?
  • Doména – pohlídejte si, že je ve vašem vlastnictví. Můžete si to ověřit zde. Pokud není, požádejte dodavatele webu, aby vám pomohl s jejím převodem. Doporučuji! (předejdete tím do budoucna problémům)

Dejte si pozor

  • GDPR a Cookies – bez těchto dokumentů a technického nastavení se už bohužel žádný web neobejde, pokud nechcete mít potenciálně potíže. Proto je potřeba mít pro účely webu zpracovány Zásady zpracování osobních údajů a pravidla pro práci s cookies.

 

Znění těchto právních dokumentů si dodává zadavatel webu. Dodavatel zajišťuje jejich technickou implementaci a správné nastavení cookies lišty.

Pokud by přes web šly nějaké objednávky (poptávka formou zprávy, tj, kontaktního formuláře, se za to nepovažuje), pak web bude potřebovat ještě Všeobecné obchodní podmínky.

Můžete dodavatele poptat, zda je schopen vám tyto právní dokumenty zajistit nebo zprostředkovat, zodpovědnost za správnost však jde ale před úřady primárně za vámi, proto používejte jen prověřené zdroje. Ideálně vašeho vlastního právníka, který vaši firmu již zná. 

 

Závěrem

Rozsah služeb a s nimi spojených cen, které při dodání webu můžete dostat, je opravdu široký. Ponechám-li stranou rozsáhle weby korporací, kde se jejich cena může pohybovat i v řádech milionů korun, pak u standardních prezenčních webů pro firmy se pohybujeme v řádech desítek až stovek tisíc korun. Nic není špatně, ale důležité je, aby se vždy správně potkala očekávání zadavatele na jedné straně a možnosti dodavatele na straně druhé, abyste vždy v rámci svého rozpočtu dostali vždy maximální výkon a nečekali za cenu trabanta mercedes, nebo naopak za cenu mercedesu nedostali trabant. 

Nevíte-li si s tím sami rady a potřebujete se nezávazně poradit, pak není nic jednoduššího, než si se mnou domluvit nezávazný hovor a budete-li to i po té potřebovat, ráda vás výběrem vhodného dodavatele a dohledem nad dodávkou webu provedu. Stejně jako máte na stavbu domu svůj stavební dozor, já budu vaším marketingovým jestřábím okem nad dodavateli.

*) Samotný wordpress není pro laického uživatele zcela přívětivý, proto je vhodné ho stavět buď na šablonách, které již v sobě mají tzv. drag&drop systém (builder)(např. Divi) nebo se builder vytvoří pomocí pluginu (Elementor). Pro majitele webu to má tu výhodu, že si web následně upravuje, případně rozšiřuje v samotném editoru (builderu) sám = rovnou vidí, jak to vypadá a nemusí se učit kodova nebo za běžné úpravy někomu stále platit.


**) Standard je, že pokud je třeba vyrobit nějaké grafické prvky, ikony apod. dělá je dodavatel. U fotek je to složitější a je zde třeba si vyjasnit, zda se použijí fotky z fotobanky, nebo si je dodá zadavatel, případně zda chce po tvůrci webu, aby si jejich pořízení zajistil.

Osobně doporučuji se fotkám z bank vyhnout a nechat si fotky, případně propagační video vytvořit na míru. Zde se již jednotliví dodavatelé diferencují, ne každý je na to zařízen.


V lepším případě vám doporučí někoho, koho mají ověřeného, v horším si budete muset někoho hledat sami a v úplně tom nejhorším se bude dodavatel tvářit, že to zvládne taky a bude si na to narychlo shánět subdodavatele. Takže chtějte vidět ukázky předchozích prací a reference.

Další články

clubhouse

Fenomén Clubhouse

Fenomén Clubhouse dorazil do Česka. Jak to na nové sociální síti chodí? Co všechno o ní potřebujete vědět? Může být lékem na sociální izolaci.